BUJINKANKYU


-

warrior eyes

http://www.bujinkankyu.blogspot.com/ ES UNA PAGINA WEB NO OFICIAL REALIZADA CON LA INTENCION DE AYUDAR A COMPRENDER MEJOR EL MUNDO DEL BUDOTAIJUTSU
contacto: bujinkankyu@hotmail.com

Inse bra KATANA



Inse bra KATANA

Den detaljerade studier av japanskt svärd är en svår process och tiempo.Hay tidskrävande process att granska bladet på en japansk svärd och används i praktiken Kantei NYUSATU. I Kantei sessioner presenteras för en deltagare en plåt med någon registrering som kan vara på Nakago locket och han måste gissa namnet på smeden. Förfarandet för Kantei är följande:

Sugata första eller formen på bladet skall undersökas. Blanketten skall vara stark, den naturliga krökning och KISSEKI skall stå i proportion till längden och bredden på bladet. Den mune eller baksidan av bladet måste också ses över i sin form och höjd. När man undersöker Sugata kan ge mycket information om ålder av bladet tills regionen gjordes. Om bladet har en bra form och är bekväm i handen, det finns en god chans att vara av god kvalitet. Det är omöjligt för ett bra svärd har ett dåligt skick om det inte har ändrats, skadats eller repareras på något sätt. Detta händer ofta och är mycket viktigt då föreställa Ubu (oförändrat) i nästa område som ska studeras hoja.La är Hamon, ofta känd som nästa "varma". Det är där svärd har tryckts in för att bilda ett område med hög kolhalt för att upprätthålla en skarp sida. Det bör noteras i kontrast med kroppen av svärdet. Den Hamon kan ha ett oändligt antal mönster, men det är en mjölkvit i en polerad svärd ordentligt. Den övre kanten bör bildas genom HAMON små martensit kristaller som kallas NIE. Ibland är de för små för att se med blotta ögat och kallas då Nioi. Den NIE och den omgivande Nioi och HAMON HAMON bildar mönster bör undersökas noga, helst hålla bladet i ögonhöjd och bakgrundsbelyst. Den Nioi-guchi (HAMON linje) bör vara en uthållig och obruten från området machi (TSUBA blad bakgrund) till slutet av den. En paus i Hamon är en allvarlig brist och bör undvikas, kallas Nioi-giri. Det är också viktigt att Boshi (HAMON område inom KSSEKI) cntinúe över kanten. Detta är också en allvarlig brist och är endast tillåten svärd historiska och kulturella betydelse. Undantag inte accepteras i denna punto.Si de HAMON Sugata och klara testet bör svärdet vara bra, måste vi dock se till att svärdet är handgjort, inte massproducerade smart som en SHOWATO (serietillverkade under andra världskriget). Detta säkerställer att granska och Jihada JIGANE väl. Den JIGANE stålet som svärdet är och kan visa subtila förändringar i färg och struktur medan Jihada är mönstret för JIGANE yta orsakas av smide processen accentueras av polering. Den Jihada parkering som träfibrerna och beskrivs av sin typ och storlek (t.ex. KO-Mokum, "liten puff"). Det finns många kriterier för att bedöma kvaliteten på Jihada. Sn förklarande men för tillämpningen av denna essä, jag tror att det räcker att säga att om det nu är Jihada ett svärd smidda mano.Mientras göra denna grundliga undersökning kommer fel eller fel blir synliga. Några av dessa är mer acceptabelt än andra, beroende på ålder av bladet. Med andra ord kan ett ark i XII-talet har några defekter som inte skulle tolereras i en modern pjäs. Men alla fel eller brister minskar naturligtvis skönhet och värdet av ett löv. Leta efter hål eller luftbubblor som kan tyda på eller föroreningar som infördes under smide processen och kan vara under ytan av bladet. Kontrollera även HA-SAKI (kant) söker hårfina sprickor som kommer att kanta Hamon kallade HA-giri. Dessa är allvarliga fel som orsakats av felaktig användning av svärdet i snitt. På höjden av HA-giri skulle fördubbla eller gå sönder. HA-giri är inte acceptabelt under några circunstancia.Finalmente Nakago inspektion börjar. Den Nakago ett bra svärd bör alltid vara fint slut. Avvikelser skall vara av god färg och rost bör inte rengöras under några omständigheter. Om du har någon inskrift, kommer detta vara av stort intresse. En bra MEI kommer att noggrant och skickligt skriven konfidentiella, inte slarvig, skakig eller tvivelaktiga. Nästan ingen roll om någon kan läsa den (de flesta japanska inte kan läsa kanji i inskriptionerna av antika svärd) medan etsning seguro.Por ser självsäker och jag kommer att hänvisa till sist ett par punkter som kan undvika att begå fel kostnader. De flesta av de svärd som finns i västvärlden är av ovan TILL SHOWA. Dessa gjordes i Showa perioden (1926-1989) och de allra flesta tillverkades i massa av den kejserliga armén och flottan under kriget i Stilla havet. Dessa svärd inte anses vara riktiga Nihon-TO och ses som en spegling av den senaste tidens japanska militarismen, de är fortfarande olagligt i Japan. Den Showa-till någorlunda lätt igen på sina små etiketter på Nakago (usualemte Seki eller visa) och är ofta undertecknade med slarvig och vårdslös karaktär. Det finns ofta en tum eller mer trubbig (känt som Ubu-HA) finns precis ovanför HABAKI. Dessa tunga och klumpiga svärd finns vanligen i Gunter (armén). Generellt militär vädjar till samlare och inte rekommendera för att öva Iai eller allvarliga studie av japansk konst på armas.Habiendo sagt, måste jag tillägga att under den Showa perioden fanns det flera smeder var mycket tunna blad. Det finns också några frågor som lämnar lämnar familjen traditionellt gjordes.

0 comentarios: